30:de december

Undersökningsdagen

Jag kommer till KK-avdelningen strax efter 8 och blir snabbt inskriven och blir tildelad en säng bredvid en gammal skruttig kvinna. Hon ligger och ropar på hjälp och jämrar sig av smärtor....."Snälla Gud, hjälp mig, jag har så ont". Jag ligger bredvid henne och läser en skönliteratur bok och känner sådan sympati för henne, funderar på om jag ska sätta mig bredvid henne och prata med henne eller kanske ännu bättre, lägga mig bredvid henne så hon känner närhet och värme och förstår att hon inte är ensam. Personalen springer in och ut ur rummet och försöker lugna henne och jag ligger bara kvar i min säng och fösöker koncentrera mig på min bok och tänker att idag behöver inte jag ta något ansvar, jag är ju patient preceis som henne och det är personalens ansvar att ta hand om henne och hennes krämpor...

Jag åker ner till operation strax efter tolv, narkossköterskan talar med mig och frågar om jag är orolig för att bli sövd. Näää, säger jag.....jag har ju blivit sövd vid ett par tillfällen tidigare.....Ja, det kan ju vara så säger hon men jag ser att du är orolig och det är ju inte bra att söva dig då...Jaaa, säger jag lite dröjande, jag kanske är lite orolig för att jag inte riktigt vet vad läkaren ska göra, vilka prover som ska tas, vad det är för fel på mig och om de ska operera mig.....Jaha, säger sköterskan, då kallar jag ner läkaren så du får prata med honom innan vi söver dig så du får svar på dina frågor och kan sluta oroa dig. Nä, säger jag....han har nog lunch nu och han vill nog äta i lugn och ro och stör vi honom nu kanske han blir irriterad på mig och inte undersöker mig ordentligt. Nu går jag och ringer honom säger sköterskan, det är ite ditt ansvar att tänka på att han ska äta och vi tar vårat ansvar här, du kan bara koppla av och vara patient.....

Läkaren kommer ner til operation och berättar att han under narkosen kommer att ta prover för att se om jag har cancer...jag frågar att om han hittar något, tar han bort det då?? Han svarar att han inte riktar in sig på någon operation, utan ska endast ta prover, det skulle väl vara så om han möjligvis ser något litet så tar han bort det.....

Jag blir sövd, undersökt och får gå hem samma dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0